Post main image

Η Παραδοσιακή αγωγή προσπαθεί να δημιουργήσει ένα καλούπι ιδανικό για όλους. Η γνώση μεταφέρεται στα παιδιά από τον δάσκαλο και η αποστήθιση – “παπαγαλία” αποτελεί το εισιτήριο της επιτυχίας. Τα παιδιά βρίσκονται καθισμένα στα θρανία τους απορροφώντας ο, τι πληροφορία τους δίδεται από τους δασκάλους, ενώ στη προσχολική αγωγή, η μέρα περνά παίζοντας με άσκοπα παιχνίδια.

*  Γράφει η Μαρία Τάσιου, Εκπαιδευτικός Μοντεσσοριανής Αγωγής και Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, ιδιοκτήτρια του Montessori Lab

Η Μοντεσσοριανή αίθουσα αποτελεί ένα άψογα «προετοιμασμένο περιβάλλον», το οποίο ενθαρρύνει την ουσιαστική μάθηση, την πίστη στον εαυτό τους και την κοινωνικοποίηση, καθώς τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να κινούνται στον χώρο και να διαλέγουν ανάμεσα σε μια μεγάλη γκάμα καλά οργανωμένων υλικών, ενώ οι τάξεις είναι μικτών ηλικιών όπου ενθαρρύνεται ιδιαιτέρως τα μεγαλύτερα παιδιά να δείχνουν το εκπαιδευτικό υλικό στα μικρότερα, γεγονός που εκτοξεύει την αυτοπεποίθησή τους!!! Παράλληλα αναπτύσσουν πρακτικές καθώς και νοητικές δεξιότητες μέσω της εξερεύνησης πολλών διαφορετικών ενοτήτων (γλώσσα, μαθηματικά, γεωγραφία, γεωμετρία, τέχνη, μουσική κ.α).

Γονείς που πρώτη φορά έρχονται σε επαφή με τον Μοντεσσοριανό κόσμο, πάντα επισημαίνουν το πόσο ήσυχη είναι η αίθουσα, πόσο όμορφη και τακτοποιημένη δείχνει και πόσο συγκεντρωμένα εργάζονται τα παιδιά.

 

Οι βασικές διαφορές ανάμεσα στην Μοντεσσοριανή και τη παραδοσιακή μέθοδο διαπαιδαγώγησης είναι οι εξής:

Μοντεσσοριανή μέθοδος Παραδοσιακή μέθοδος

 

1.    Έμφαση σε κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη.

 

1.    Δίνεται έμφαση κυρίως στη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών.

 

2.    Ο δάσκαλος έχει ταπεινό ρόλο στην αίθουσα, και στόχος του είναι να ενθαρρύνει τα παιδιά να σκέφτονται και να παίρνουν αποφάσεις μόνα τους.

 

2.    Κέντρο της τάξης ο είναι ο δάσκαλος ο οποίος έχει παράλληλα και τον ρόλο του ελεγκτή.

 

3.    Μεικτές ηλικιακές αίθουσες (2 έως 6).

 

3.    Μέσα στην αίθουσα υπάρχουν αυστηρά μόνο παιδιά ίδιας ηλικίας.

 

4.    Ενθάρρυνση για αναζήτηση βοήθειας και καθοδήγησης από τα μεγαλύτερα παιδιά.

 

4.    Τα παιδιά καθοδηγούνται μόνο από τον δάσκαλο.

 

5.    Το παιδί έχει το δικαίωμα να επιλέξει την εργασία του.

 

5.    Ο δάσκαλος είναι υπεύθυνος για την επιλογή των δραστηριοτήτων.

 

6.    Το παιδί ανακαλύπτει την έννοια-σκοπό της κάθε δραστηριότητας μόνο του, καθώς χρησιμοποιούνται υλικά αυτοδιδασκαλίας.

 

6.    Ο δάσκαλος διορθώνει τα παιδιά.

 

7.    Το κάθε παιδί μαθαίνει στον δικό του ρυθμό. Υπάρχει δηλαδή απόλυτος σεβασμός στον ρυθμό μάθησης του κάθε παιδιού.

 

7.    Τα παιδιά βιώνουν το άγχος της προσαρμογής στον ρυθμό της ομάδας.

 

8.    Η μάθηση γίνεται σε μεγάλο βαθμό μέσω της επανάληψης με τελικό συναίσθημα την ευχαρίστηση μέσω της ολοκλήρωσης μιας δραστηριότητας.

 

8.    Δίνεται μεγάλη αξία στον ανταγωνισμό μεταξύ των παιδιών, με τελικό σκοπό τον έπαινο από τον δάσκαλο ή τους γονείς.

 

9.    Δίνεται έμφαση στον πραγματικό κόσμο, υλικό ή δραστηριότητα.

 

10.Δίνεται στα παιδιά η αίσθηση της τάξης και των ευθυνών- τα πάντα πρέπει να επιστρέφονται στην αρχική τους θέση ώστε να διατηρείται μια οργανωμένη και τακτική αίθουσα.

 

11.Τα παιδιά είναι ελεύθερα να περπατούν στην τάξη και να διαλέγουν τις δραστηριότητες με τις οποίες επιθυμούν να ασχοληθούν.

 

12.Τα παιδιά μιλούν ελεύθερα, αρκεί να μην ενοχλούν κάποιον άλλον.

 

 

Δείτε επίσης:

Μοντεσσοριανό παιδικό δωμάτιο