Πότε ξεκινά η εισαγωγή των μαθηματικών στα παιδιά νηπιακής ηλικίας με βάση τη μοντεσσοριανή φιλοσοφία;
Share
Τα μαθηματικά αποτελούν ένα σπουδαίο κομμάτι της μοντεσσοριανής φιλοσοφίας, αφού η Μαρία Μοντεσσόρι ασχολήθηκε σε βάθος με την εισαγωγή τους στο σύστημα των παιδιών νηπιακής ηλικίας, και σχεδίασε το μεγαλύτερο μέρος των εκπαιδευτικών της υλικών βασισμένη σε μαθηματικές έννοιες.
Πότε είναι όμως η στιγμή να εισάγουμε τα παιδιά νηπιακής ηλικίας στον κόσμο των μαθηματικών και με ποιόν τρόπο;
* Γράφει η Μαρία Τάσιου, Εκπαιδευτικός Μοντεσσοριανής Αγωγής και Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, ιδιοκτήτρια του Montessori Lab
Αρχικά, θα ήταν βοηθητικό να αντιληφθούμε τον τρόπο με τον οποίο ενσωματώνει τις μαθηματικές έννοιες το παιδί, ανάλογα με την ηλικία του, και έπειτα πάνω σε αυτό, να δώσουμε τα κατάλληλα ερεθίσματα. Αυτό που συνήθως παρατηρούμε, είναι πως όταν ακούσουμε για πρώτη φορά το παιδί μας να αναφέρει αριθμούς στην καθημερινότητά του («κοίτα 1 μπαλόνι», «θέλω 3 αμύγδαλα», «πόσα αυτοκινητάκια έχει η τσάντα» κ.τ.λ.), τότε είναι η περίοδος που μπορούμε να ξεκινήσουμε να εισάγουμε τους αριθμούς και τις ποσότητες στο εννοιολογικό του σύστημα. Μπορεί μέχρι τότε να έχετε ακούσει το παιδί σας να μετρά μέχρι το 10, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως είναι σε θέση να αντιληφθεί το τι σημαίνει ο κάθε αριθμός και ποια ποσότητα αντιπροσωπεύει. Ξεκινήστε, λοιπόν, με βιωματικό τρόπο (παιχνίδι), να εισάγετε το παιδί σας στις μαθηματικές ποσότητες. Αυτό το στάδιο ξεκινά συνήθως μετά τα δυόμιση με τρία έτη και μπορεί να συνδυαστεί εύκολα με τα αριθμητικά σύμβολα.
Ένα παράδειγμα δραστηριότητας κατανόησης της ποσότητας είναι: Γράψτε σε κομμάτια χαρτιού τους αριθμούς 1, 2, και 3 και τοποθετήστε σε ένα μπολ 6 φασόλια (ή ό, τι άλλο επιθυμείτε). Μαζί με το παιδί ξεκινήστε να τοποθετείτε κάτω από κάθε αριθμό την αντίστοιχη ποσότητα φασολιών, πάντα μετρώντας παράλληλα. Στο τέλος επαναλάβετε την μέτρηση και σχολιάστε ποιος αριθμός έχει τα πιο πολλά φασόλια και ποιος τα λιγότερα.
Αξίζει ωστόσο να αναφέρουμε και κάτι ακόμη για την εισαγωγή των μαθηματικών στα παιδιά μικρής ηλικίας. Πριν ακόμη ξεκινήσουμε να δουλεύουμε σε πρακτικό επίπεδο με τους αριθμούς και τις ποσότητες, η Μαρία Μοντεσσόρι μερίμνησε, ώστε τα παιδιά να κατέχουν εσωτερικά την έννοια της ποσότητας (πολύ-λίγο).
Αυτό το προ-στάδιο, επιτυγχάνεται από πολύ νωρίς, με τρόπο έμμεσο και διασκεδαστικό, μέσω της ενασχόλησης με τον πρακτικό βίο! Η Μοντεσσόρι πολύ έξυπνα επιτυγχάνει την εμφύσηση των αριθμητικών εννοιών στα παιδιά από πολύ νωρίς, με αποτέλεσμα η μαθηματική σκέψη να βρίσκεται «φυσικά» στο σύστημα του παιδιού.
Μερικά παραδείγματα για να κατανοήσετε την εισαγωγή μαθηματικών στις δραστηριότητες πρακτικού βίου είναι:
Σε έναν δίσκο τοποθετήστε τρία μπόλ, εκ των οποίων το ένα θα είναι γεμάτο με 6 πομ-πομ (ή ό,τι άλλο επιθυμείτε). Μαζί με το παιδί, μεταφέρετε τα πομ-πομ στα δύο μπολ, χωρίζοντάς τα έτσι ώστε να υπάρχει στο κάθε μπολ ίδια ποσότητα (3 και 3 ). Η άσκηση αυτή αποτελεί έμμεση εισαγωγή στην διαίρεση. Αντίστοιχα, απλώς τοποθετήστε δύο μπολ στον δίσκο, εκ των οποίων ο ένας θα είναι γεμάτος με ρύζι, μπορείτε να ζητήσετε από το παιδί με ένα κουτάλι να αδειάσει το ένα μπολ (αφαίρεση) και να γεμίσει το άλλο (πρόσθεση), ενώ στο τέλος μπορείτε να σχολιάσετε ποιο μπολ έχει το περισσότερο ρύζι (λίγο-πολύ).
Δείτε ακόμα:
Οι διαφορές της Μοντεσσοριανής μεθόδου από την κλασική μέθοδο διδασκαλίας