Συμβολικό – Φανταστικό παιχνίδι και ανάπτυξη των παιδιών
Share
Πού μπορούμε να βρούμε αστυνομικούς, πριγκίπισσες, πολεμιστές, μάγειρες, γιατρούς να συνυπάρχουν όλοι στο ίδιο πλαίσιο και να δουλεύουν μαζί; Μα πού αλλού… στο συμβολικό παιχνίδι των παιδιών, ή αλλιώς φανταστικό παιχνίδι, που μπορούμε να παρατηρήσουμε είτε στην τάξη, είτε στο σπίτι, είτε σε ένα πάρκο. Έχει πλάκα, αλλά συχνά δεν κατανοούμε την εκπαιδευτική του σημασία. Στην πραγματικότητα, όμως, η δημιουργία ενός κόσμου, βοηθάει το παιδί να συντονιστεί, να επιλύσει προβλήματα, να αναπτύξει ευελιξία σκέψης.
* Γράφει η ψυχολόγος Φωτεινή Νούλα
Ιδέες για συμβολικό παιχνίδι
- Τα παιδιά υποκρίνονται ότι µία πράξη ή ένα αντικείμενο έχει νόημα διαφορετικό από το πραγματικό. Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί κάνει κυκλικές κινήσεις µε τα χέρια του, λέει «µπιπ µπιπ» και μοιράζει κομματάκια χαρτί, υποκρίνεται ότι στρέφει το τιμόνι, ότι πατάει το κλάξον και ότι μοιράζει εισιτήρια λεωφορείου.
- Υποκριθείτε πως ένα κουτί είναι ένα σπίτι ή τρένο και μία σύνθεση από τουβλάκια ένα κάστρο.
- Τα παιδιά φοράνε τα ρούχα των γονιών τους για να τους μιμηθούν ή κάνουν την βούρτσα μικρόφωνο να τραγουδήσουν ή ακόμα φορούν ένα κουτί για καπέλο.
Τι προσφέρει το φανταστικό παιχνίδι;
- Τα παιδιά μαθαίνουν για τον εαυτό τους και τον κόσμο. Μαθαίνουν τις δεξιότητες τους, τις προτιμήσεις τους. Παρακολουθήστε ένα παιδί που παίζει με τις κούκλες και βρίσκει μέσω του παιχνιδιού διέξοδο για τις δικές του ιδέες και τα συναισθήματα.
- Τα παιδιά εξασκούνται σε ζητήματα ζωής που φαντάζουν τρομακτικά. Συχνά παριστάνουν ότι επισκέπτονται το γιατρό. Το ένα παιδί εξετάζει το άλλο. Μέσω των παιχνιδιών ρόλων προετοιμάζονται κατά κάποιον τρόπο για γεγονότα της ζωής που τους ανησυχούν, με ένα ασφαλή τρόπο.
- Τα παιδιά αναπτύσσουν πολύπλοκη σκέψη. Το συμβολικό παιχνίδι δεν είναι μία απλή δραστηριότητα. Χρειάζεται στρατηγικές σκέψης, επικοινωνίας και κοινωνικές δεξιότητες. Τα παιδιά μαθαίνουν να λαμβάνουν υπόψιν τους άλλους, να ισορροπούν τις ιδέες τους, να σχεδιάζουν ένα πλάνο.
- Τα παιδιά καλλιεργούν την κοινωνική και συναισθηματική νοημοσύνη. Ο τρόπος που αλληλεπιδράμε μεταξύ μας είναι το κλειδί της ευτυχίας και της επιτυχίας. Η αναγνώριση των συναισθημάτων και η ρύθμισή τους, η αναγνώριση των μη λεκτικών μηνυμάτων, αν και σημαντικά για την κοινωνική ζωή, δεν είναι εύκολα. Τα παιδιά μέσα από την προσποίηση δοκιμάζουν αυτές τις δεξιότητες και τις αναπτύσσουν.
- Τα παιδιά συνθέτουν γνώση και δεξιότητες. Η μάθηση δε συμβαίνει σε διακριτές περιόδους χρόνου ή μέσω συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, για αυτό το λόγο τα παιδιά χρειάζονται ευκαιρίες για να αναμείξουν τις δεξιότητες με τις γνώσεις. Τα παιχνίδια φαντασίας είναι ένας τρόπος να επιτευχθεί αυτό. Για παράδειγμα, τα παιδιά που παίζουν σε ένα φανταστικό μίνι μάρκετ, μαθαίνουν να ταξινομούν τα φαγητά, να υπολογίζουν την τιμή, να συνομιλούν με τους φανταστικούς πελάτες, να συνεργάζονται.
Επομένως, τα οφέλη είναι πολλά, παρόλα αυτά τα παιδιά της νέας γενιάς είναι υπερδραστήρια και με την πρώτη ευκαιρία θα ξεκουραστούν μπροστά σε μία φωτεινή οθόνη. Τα βιντεοπαιχνίδια, αν και έχουν οφέλη, δε δίνουν την ίδια ευκαιρία με τα παιχνίδια προσποίησης στο παιδί. Τι θεωρείτε ότι θα συμβεί αν αφήσετε το παιδί σας για μία ώρα στο γραφείο σας ή σε ένα δωμάτιο με μολύβια, στυλό, βιβλία; Τι νομίζετε ότι θα γίνει αν δώσετε στο παιδί σας παλιά ρούχα που δεν χρειάζεστε, κόλλα, ψαλίδι; Αν αφήσετε το παιδί με κάποια αντικείμενα τα οποία δε θεωρούνται παιχνίδια και του δώσετε χρόνο, κάτι «μαγικό» θα συμβεί. Αρκούν λίγη φαντασία και χρόνος.
Διάβασε επίσης στο KIDOT mou: