Post main image

Όσο ιδιαίτερη και αν είναι η φετινή χρονιά, όσες ανασφάλειες και αν μας έχει δημιουργήσει η πανδημία του κορωνοϊού, είναι γεγονός ότι τα σχολεία ξεκίνησαν τη λειτουργία τους. Αυτό συνεπάγεται ότι σιγά σιγά οι μαθητές θα αποκτήσουν και πάλι νέα ρουτίνα η οποία συνεπάγεται υποχρεώσεις και καθήκοντα ενώ θα αφήσουν πίσω την ανεμελιά των τελευταίων μηνών. Η καθημερινότητά τους θα περιλαμβάνει εργασίες κάτι το οποίο προκαλεί γκρίνια και καβγάδες.

Απαντάμε γι’ αυτό λοιπόν στις πιο συχνές ερωτήσεις σας σχετικά με τα σχολικά καθήκοντα και το διάβασμα του παιδιού:

1) Το παιδί μου ζητάει επίμονα τη βοήθεια μου με τις εργασίες του. Πρέπει να υποκύψω;

Στο δημοτικό σχολείο, η γονική παρουσία θα πρέπει να είναι περισσότερο υποστηρικτική έτσι ώστε οι μαθητές να κάνουν τη δουλειά τους με επιτυχία και όχι να καταπιάνονται οι γονείς με τις εργασίες. Ουσιαστικά οι γονείς θα πρέπει να οργανώσουν το διάβασμα του παιδιού, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να καθίσουν μαζί τους όλη την ώρα ή να διορθώσουν οι ίδιοι τις εργασίες τους.

Πρέπει να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας έχει κατανοήσει πλήρως τι πρέπει να κάνει και μπορείτε έπειτα να το αφήσετε μόνο του να δουλέψει. Μετά από 10-15 λεπτά μπορείτε να επιστρέψετε για να ελέγξετε αν συνεχίζει την εργασία του και αν όλα βαίνουν καλώς. Εφόσον έχει κάποια ερώτηση για την οποία δεν είστε σίγουροι μπορείτε απλά να του πείτε: “ Δεν ξέρω. Ας σιγουρευτούμε ότι θα ρωτήσεις τον δάσκαλό σου αύριο.” Αν προσπαθήσετε να δώσετε απαντήσεις με τον τρόπο που εσείς το διδαχτήκατε στο παρελθόν θα μπορούσε να δημιουργηθεί περισσότερη σύγχυση, δεδομένου ότι η μέθοδός σας θα μπορούσε να είναι διαφορετική από αυτή του δασκάλου.

Η εκμάθηση της υπευθυνότητας και της διαχείρισης του χρόνου είναι εξίσου σημαντικές με τον έλεγχο της γεωγραφίας και των μαθηματικών. Αρχίστε να δίνετε στα παιδιά τα εργαλεία από νωρίς, δίνοντάς τους την δυνατότητα να έχουν τα ίδια την οργάνωση αυτής τους της υποχρέωσης. Μπορούν δηλαδή να αποφασίσουν μόνα τους αν θα εργαστούν πριν ή μετά από το γεύμα ή με ποιο μάθημα θέλουν να ξεκινήσουν.

2) Αν το παιδί μου χρονοτριβεί, θα πρέπει να το πιέσω ή να το αφήσω να αντιμετωπίσει τις συνέπειες;

Τα μικρά παιδιά θα χρειαστούν σίγουρα την υποστήριξη, την ενθάρρυνση και συχνές υπενθυμίσεις ώστε να ολοκληρώσουν την εργασία τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι αποτυγχάνουν. Είναι γεγονός πως μέχρι να φτάσουν και στο γυμνάσιο όπου θα αναλάβουν εξ ολοκλήρου τις εργασίες τους μία μικρή υπενθύμιση θα είναι χρήσιμη. Ο στόχος είναι σταδιακά να απεμπλακούμε από την ευθύνη του διαβάσματος σαν γονείς και τα παιδιά να καταλάβουν ότι είναι δική τους υποχρέωση.

Εάν δυσκολεύεστε να βοηθήσετε το παιδί σας με τα σχολικά του καθήκοντα εξαιτίας της απαιτητικής δουλειάς σας ή άλλων υποχρεώσεων που έχετε επωμιστεί σαν γονείς, μπορείτε να ζητήσετε τη βοήθεια ενός δασκάλου (εάν μπορείτε να στηρίξετε μια τέτοια επιλογή). Η διδασκαλία στο σπίτι δεν αποτελεί επιλογή μόνο για τα παιδιά που υστερούν αλλά και για τις οικογένειες που θέλουν να υποστηρίξουν τα παιδιά τους και δεν βρίσκουν τον χρόνο να το κάνουν οι ίδιοι.

3) Το παιδί μου επιμένει να διαβάζει στο σαλόνι στο οποίο επικρατεί φασαρία καθώς βρίσκονται και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Είναι κακή ιδέα να του επιτρέψω να μελετά εκεί;

Εξαρτάται από το παιδί σας. Για κάποιους μαθητές ένα ήσυχο και κατάλληλα διαμορφωμένο σημείο για διάβασμα μπορεί να είναι βοηθητικό και να τους ενθαρρύνει να διαβάσουν. Αλλά άλλα παιδιά είναι τόσο παραγωγικά στον καναπέ ή στην κουζίνα, και δεν αισθάνονται άνετα όταν είναι μόνα στο δωμάτιό τους. Δεν χρειάζεται να δημιουργούμε εμπόδια και να είμαστε ανένδοτοι χωρίς να ακούμε τις ανάγκες των παιδιών μας. Δεν υπάρχει τίποτα λανθασμένο όταν τα παιδιά κάνουν τα μαθήματά τους στο τραπέζι της κουζίνας αφού έτσι μπορείτε να μαγειρεύετε και να έχετε παράλληλα το μάτι σας πάνω σ’ αυτά αλλά και στα αδέρφια τους που μπορεί να βρίσκονται εκεί.

4) Τι γίνεται αν το παιδί έχει πολλά καθήκοντα και αυτό του προκαλεί πίεση;

Εάν το παιδί σας δεν μπορεί να τα κάνει όλα, δώστε προτεραιότητα στην ανάγνωση. Η αναγνωστική ικανότητα είναι απαραίτητη. Πρώτα τα παιδιά διαβάζουν για να κατανοήσουν, μετά διαβάζουν για να μάθουν μαθηματικά, φυσική και όλα τα άλλα μαθήματα, οπότε είναι πραγματικά το πιο σημαντικό να αποκτήσουν στοιχειώδεις γνώσεις. Μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε μια ρουτίνα ανάγνωσης πριν από τον βραδινό ύπνο κατά την οποία θα τα ενθαρρύνετε να διαβάζουν σε εσάς και στη συνέχεια μπορείτε να κάνετε μια συζήτηση σχετικά με αυτά που διαβάσατε προκειμένου να εξασκηθεί και η αντιληπτική τους ικανότητα.

5) Τα μικρά παιδιά χρειάζονται πραγματικά ένα φορητό υπολογιστή ή ένα tablet για να εκπληρώσουν τα σχολικά τους καθήκοντα;

Όταν o COVID-19 έφτασε για πρώτη φορά, πολλοί γονείς έπρεπε να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους σχετικά με την πρόσβαση και την ενασχόληση του παιδιού τους με την τεχνολογία. Σαφώς, για να συμμετάσχουν σε ένα εξ αποστάσεως μάθημα θα πρέπει να έχουν πρόσβαση σε υπολογιστή ή τάμπλετ. Στους νεότερους μαθητές οι γονείς έχουν τον έλεγχο σχετικά με όλη αυτή την διαδικασία. Υπό κανονικές συνθήκες κατά τις οποίες τα μαθήματα γίνονται διά ζώσης η χρήση των ηλεκτρονικών μέσων δεν είναι απαραίτητη παρά μόνο στις περιπτώσεις που κάποια εργασία απαιτεί την χρήση τους. Και πάλι σε αυτές τις περιπτώσεις ο έλεγχος από την πλευρά των γονέων κρίνεται απαραίτητος.

6) Το παιδί μου παραπονιέται για τα σχολικά του καθήκοντα κάθε μέρα. Θα τελειώσει ποτέ αυτό;

Τα παιδιά γκρινιάζουν και παραπονιούνται για τα μαθήματα και τις εργασίες τους και αυτό είναι ένα γεγονός που δεν αλλάζει όσες γενιές και αν έχουν αλλάξει. Ο τρόπος αντίδρασής σας είναι το κλειδί. Η άποψη ότι οι εργασίες είναι κάτι που πρέπει να ανεχόμαστε και να υπομένουμε ενώ λειτουργούν σαν αγγαρείες έχει παγιωθεί στην αντίληψη των μαθητών και χάνεται η ευκαιρία να το δουν σαν κάτι θετικό γι’ αυτό αναγκαζόμαστε να δίνουμε τις μάχες μας κάθε βράδυ για το διάβασμα. Η δική σας δουλειά είναι να αλλάξετε αυτή την αντίληψη και θα δείτε την αλλαγή μέρα με τη μέρα.

Δείτε επίσης:

Διάβασμα; Τέλεια! Πώς το πετυχαίνουμε;