Post main image

Μπορούν τα παιδιά να σώσουν ζωές; Μπορούν, αν εκπαιδευτούν κατάλληλα από τα σχολικά τους χρόνια. Μπορούν και μάλιστα εμπνέουν και τους γονείς, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες ν’ ακολουθήσουν το παράδειγμά τους. Μπορούν και αυτό τους μετατρέπει σε υπεύθυνους μικρούς πολίτες, αλλά και ευσυνείδητους και χρήσιμους ενήλικες. Μπορούν και τα καταφέρνουν χάρη στην εκπαίδευση που λαμβάνουν από τον ανθρωπιστικό οργανισμό KIDS SAVE LIVES! Συναντήσαμε τον Αναστάση Σαμαρά, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου ώστε να μάθουμε περισσότερα για τις δράσεις τους!

Θα ήθελα να μου πείτε την ιστορία του KIDS SAVE Lives. Πώς άρχισαν όλα;

Ο αδερφικός μου φίλος και πρόεδρος του ανθρωπιστικού οργανισμού Αναστάσης Στεφανάκης είχε διοριστεί στο ΕΚΑΒ Κασσανδρείας το 2010. Από τότε ο άνθρωπος αυτός ξεκίνησε μόνος του να μπαινοβγαίνει σε σχολεία, σε τοπικές κοινότητες, να οργώνει τη Χαλκιδική κι όχι μόνο προσπαθώντας να ευαισθητοποιήσει τις τοπικές κοινωνίες στο κομμάτι της πρόληψης και των πρώτων βοηθειών.

Το 2013 αντάμωσαν οι δρόμοι μας. Εγώ, βέβαια, είμαι απλός πολίτης, είμαι εκπαιδευτικός φυσικής αγωγής σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη Χαλκιδική και εκπαιδευτής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αναζωογόνησης.

Το 2016 με άλλα τρία άτομα -στηριζόμενοι σε όλο αυτόν τον κόσμο που είχαμε τα ίδια ενδιαφέροντα- αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε  έναν οργανισμό που θα διέφερε κάπως από τις υπόλοιπες ομάδες, κάθε μία από την οποία  βάζει το λιθαράκι της στην πρόληψη και τις πρώτες βοήθειες στη χώρα.

Ποιοι είναι οι στόχοι του KIDS SAVE LIVES;

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, ύστερα από πολυετείς έρευνες που πραγματοποίησε, συστήνει την εκπαίδευση μαθητών σχολικής ηλικίας στις πρώτες βοήθειες. Εμείς, έχουμε ως στόχο μας ν’ ανταποκριθούμε σ’ αυτή τη συγκεκριμένη επιταγή του ΠΟΥ: Το KIDS SAVE LIVES στοχεύει στη δωρεάν εκπαίδευση παιδιών και ενηλίκων στις πρώτες βοήθειες και την πρόληψη από τραυματισμούς, καθώς και στην ανάπτυξη δικτύου απινιδωτών σε σχολεία και δημόσιους χώρους.

Το μάθημα πρώτων βοηθειών έχουν παρακολουθήσει περίπου 600 σχολεία και 65.000 μαθητές και εκπαιδευτικοί. Πώς περιγράφουν την εμπειρία τους;

Αν είχα τη δυνατότητα, θα σας έστελνα το βιβλίο που σχολιάζουν τα παιδιά δημοτικού ή γυμνασίου. Τα λόγια είναι πολύ φτωχά, τα παιδιά είναι ενθουσιασμένα. Είναι σημαντικό πως το μάθημα πρώτων βοηθειών είναι διασκεδαστικό, έτσι όπως είναι δομημένο για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δεν ακούν απλώς θεωρίες,  αλλά συμμετέχουν σε μία βιωματική κατάσταση: λύνουν σενάρια, παίρνουν απαντήσεις σε προβληματισμούς τους και σίγουρα μαθαίνουν κάτι καινούργιο.

Φαντάζομαι πως μοιράζονται και όλη την εμπειρία τους με τους γονείς τους.

Τα παιδιά είναι φοβεροί πολλαπλασιαστές: Πολλαπλασίαζαν το ερέθισμα που έπαιρναν και τους ενδιέφερε πάρα πολύ, το μετέφεραν στους γονείς τους και από εκεί μεταφερόταν στην τοπική τους κοινότητα. Αυτό, έφερε ως εξέλιξη την εκπαίδευση των γονιών τους μέσα από τους συλλόγους γονέων και την εκπαίδευση κάθε τοπικής κοινωνίας στην οποία ανήκει η σχολική μονάδα. Έγινε δηλαδή ένα υπέροχο ντόμινο! Αυτό φυσικά  οφείλεται και στη φρεσκάδα των εθελοντών που ασχολήθηκαν με την εκπαίδευση και ήρθαν κοντά σε όλη αυτή την προσπάθεια που έγινε. Η φρεσκάδα των νέων εκπαιδευτών νομίζω έδωσε και άλλη προοπτική σε όλο το πρόγραμμα.

Τελικά, τα παιδιά μπορούν να σώσουν μία ζωή αν γνωρίζουν πρώτες βοήθειες;

Τα παιδιά τυχαίνει να είναι παρόντα σε επείγουσες καταστάσεις. Αν είναι κατάλληλα εκπαιδευμένα, μπορούν να είναι εξίσου αποτελεσματικά με τους ενήλικες στη διάσωση μίας ζωής.

Σύμφωνα με έρευνα, το 90% των παιδιών που πηγαίνει σχολείο δηλώνουν πως θα ήθελαν να ξέρουν πρώτες βοήθειες για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μίας επείγουσας ανάγκης. Το σχολικό περιβάλλον είναι το ιδανικότερο περιβάλλον για μία τέτοια εκπαίδευση, αφού η μάθηση είναι η κύρια δραστηριότητα.  Επιπλέον, οι δεξιότητες που αποκτά ένα παιδί που μαθαίνει πρώτες βοήθειες είναι πολλές: αυξάνεται η αυτοεκτίμησή του, το αίσθημα της προσωπικής ευθύνης, το αίσθημα του προσωπικού καθήκοντος στην κοινωνία. Έχουμε μία πολύπλευρη εκπαίδευση.

Μιλήστε μου για την προσπάθεια που κάνετε ώστε να θεσμοθετηθεί το μάθημα των πρώτων βοηθειών στα σχολεία.

Έχει βγει η πρόταση νόμου κι έχει κατατεθεί στην Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Περιμένουμε πως θα έχουμε αποτελέσματα, βρισκόμαστε σε μία περίοδο διαβούλευσης. Συγχρόνως, έχει κατατεθεί και μία θεματική ενότητα στις καινούργιες θεματικές ενότητες του καινούργιου νομοσχεδίου, που ονομάζεται το «Εργαστήρι των πρώτων βοηθειών», με πολύ αναλυτικό σχολιασμό για το καθημερινό πρόγραμμα των μαθητών όσον αφορά σε κάθε ώρα που θα κάνει κάθε εβδομάδα. Είναι μία εμπεριστατωμένη δουλειά που έγινε από εθελοντές εκπαιδευτές-εκπαιδευτικούς δικούς μας. Αναμένουμε την έγκριση από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Η θεσμοθέτηση θα αφορά το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο.

Όσον αφορά σε πιο μικρές ηλικίες, έχει γίνει μία πρόταση στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αναζωογόνησης  για μία έρευνα που θα ξεκινήσει από Σεπτέμβριο εδώ στην Ελλάδα για ένα πρόγραμμα που λέγεται Life Force. Πρόκειται για ένα  πρόγραμμα που αφορά την προσέγγιση πιο μικρών ηλικιών με παιγνιώδεις μορφές.

Το ευρωπαϊκό συμβούλιο αναζωογόνησης αναφέρει πως το 15% του πληθυσμού μίας χώρας πρέπει να γνωρίζει πρώτες βοήθειες. Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να επιτευχθεί με περιστασιακή μάθηση, χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα στο σχολικό πλαίσιο. Φανταστείτε πόσοι πολίτες θα μπορούν να ανταποκριθούν σε επείγουσες καταστάσεις. Αλλάζει εντελώς τη δυναμική μίας χώρας.

Πόσος σημαντικός είναι ένας εξωτερικός απινιδωτής στη διάσωση ενός ανθρώπου;

Οι απινιδωτές παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διάσωση μιας ζωής. Ο χρόνος είναι σημαντικός όταν κάποιος υποστεί καρδιακή ανακοπή, έχουμε στη διάθεσή μας 3 με 5 λεπτά. Γι’ αυτό και θα πρέπει να υπάρχουν εξωτερικοί απινιδωτές σε κάθε σχολείο, σε κάθε γειτονιά ή απομακρυσμένο χωριό, καθώς και πιστοποιημένοι πολίτες οι οποίοι θα μπορούν να τον χειρίζονται. Κανονικά, είμαστε υποχρεωμένοι να διαθέτουμε απινιδωτές, όπως είμαστε υποχρεωμένοι να φοράμε ζώνη ασφαλείας όταν οδηγούμε ή να διαθέτουμε πυροσβεστήρα σε κάθε δημόσιο ή ιδιωτικό χώρο.

Οι εξωτερικοί απινιδωτές είναι ένα άλλο πολύ μεγάλο κεφάλαιο. Ξεκινώντας να τρέχουμε τα πιστοποιημένα μας προγράμματα, βρήκαμε ανθρώπους στις τοπικές κοινότητες που ήθελαν να κάνουν κάτι παραπάνω.    Όλοι αυτοί οι άνθρωποι αντιλήφθηκαν πως για να βοηθήσεις κάποιον, πρέπει να είσαι εξοπλισμένος με αυτόματους εξωτερικούς απινιδωτές. Έχουν γίνει αρκετά βήματα, αυτή τη στιγμή υπάρχουν 65 με 70 απινιδωτές σε σχολεία της χώρας. Πριν κάποια χρόνια, αυτό το νούμερο θα ήταν εξωπραγματικό!

Μιλήστε μου για το χάρτη απινιδωτών που βρίσκει κάποιος στην ιστοσελίδα σας.  

Θα αναφέρω δύο ονόματα, γιατί η δουλειά των εθελοντών πρέπει να έχει ονοματεπώνυμο: είναι η Όλγα και η Γεωργία Βατάλη. Δύο αδερφές από τη Βαρβάρα Χαλκιδικής εδώ και τέσσερα χρόνια κατέγραψαν περίπου τους μισούς αυτόματους εξωτερικούς απινιδωτές που έχει η Ελλάδα. Ξέθαψαν απινιδωτές μέσα σε κουτιά από αεροδρόμια, από υπηρεσίες, έγινε πολλή δουλειά.

Στην ιστοσελίδα μας, μπορεί κάθε πολίτης να βρει τον χάρτη ώστε να γνωρίζει  εάν υπάρχει απινιδωτής στον τόπο που βρίσκεται κάθε στιγμή, να βρει το ακριβές σημείο, καθώς και τηλέφωνο επικοινωνίας με το δίκτυο των ανθρώπων που είναι πιστοποιημένοι και υποστηρίζουν το μηχάνημα.

Ευελπιστούμε ότι η εφαρμογή θα μπορέσει να γίνει app άμεσα ώστε να μπορεί να το έχει ο καθένας στο κινητό του.  Η σκέψη μας είναι να δοθεί στο Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας ώστε μέσα από την ιστοσελίδα του να μπορεί να μπαίνει ο οποιοσδήποτε ώστε να βρίσκει τις κατάλληλες πληροφορίες. Είναι πολύτιμος ο χρόνος που μπορεί να κερδίσει κάποιος.

Η συγκεκριμένη εφαρμογή θα είναι χρήσιμη και για τους τουρίστες, καθώς οι περισσότεροι άνθρωποι που ζουν σε άλλες χώρες μεγάλωσαν με την κουλτούρα πρόληψης. Έτσι, μπορεί ν’ αποτελεί ένα ακόμα «συν» στο να επιλέξουν τη χώρα μας για διακοπές αφού θα τους προσφέρουμε ασφάλεια. Τα νούμερα, άλλωστε, είναι ενδεικτικά: Η Ολλανδία διαθέτει 25.000 απινιδωτές τη στιγμή που η χώρα μας έχει γύρω στους 500. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε κι εμείς ένα αξιοπρεπές δίκτυο και  ελπίζουμε  πως αυτό σε συνδυασμό με την εκπαίδευση των μαθητών θα κάνει τη διαφορά τα επόμενα χρόνια.

Κατά τη διάρκεια της καραντίνας πώς πραγματοποιήθηκαν τα μαθήματα που κάνετε;

Επικοινωνήσαμε με την Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως και την υφυπουργό κ. Ζαχαράκη. Τα σχολεία που είχαν μπει ήδη στην πλατφόρμα και είχαν δηλώσει πως θέλουν να εκπαιδευτούν, μπορούσαν να μπουν στις επίσημες πλατφόρμες που χρησιμοποιούσε το υπουργείο και έκαναν το μάθημα διαδικτυακά. Τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά, καθώς εκτός από τα παιδιά παρακολούθησαν τα μαθήματα  και οι γονείς! Επιπλέον, δημιουργήσαμε ένα κανάλι στο YouTube στο οποίο ανεβάζουμε νέο υλικό με χρήσιμες πληροφορίες.

Αν μας δίνατε μικρές συμβουλές για το καλοκαίρι, τι να προσέξουν οι γονείς με τα παιδιά τους;

Το μπάνιο είναι ένα ερέθισμα στο όλοι οι μικροί τρελαίνονται. Θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, λοιπόν. Αν το παιδί έχει φάει μεσημεριανό, θα πρέπει να μπει στη θάλασσα μετά από τρεισήμισι με τέσσερις ώρες. Οι γονείς θα πρέπει να ελέγχουν γενικώς την παραλία: πώς είναι τα νερά, πώς είναι ο χώρος παιχνιδιού έξω από το νερό. Το καλοκαίρι μας ωθεί να κάνουμε πράγματα λίγο πιο πάνω από τις δυνάμεις μας, γι’ αυτό οι γονείς πρέπει να έχουν στο νου τους περισσότερα πράγματα.

Επιπλέον, θα είναι καλό να ελέγχουμε το κουτί πρώτων βοηθειών που έχουμε στο αυτοκίνητό μας, αλλά και στο σπίτι μας. Είναι κάτι που συνήθως το κοιτάμε σπάνια, αλλά είναι πάρα πολύ βοηθητικό σε μία ώρα ανάγκης.

Διαβάστε επίσης:

ΧΟΠΑ Ήρωες 112: Το πρόγραμμα που μαθαίνει σε όλη την οικογένεια πώς να σώσει μια ζωή!