Post main image

Σίγουρα όλο το διάστημα που πέρασε και μείναμε κλεισμένοι στα σπίτια μας αντιληφθήκαμε πόσο σημαντικό είναι να απασχολήσουμε τα παιδιά μας και μάλιστα η απασχόλησή τους να είναι “ποιοτική”. Ειδικότερα τα παιδιά νηπιακής ηλικίας αλλά και αυτά των πρώτων τάξεων του δημοτικού διαμορφώνουν ακόμη τον χαρακτήρα τους αλλά μαθαίνουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, επομένως τα παρακάτω παιχνίδια σίγουρα θα είναι αρκετά βοηθητικά για την αναγνώριση των συναισθημάτων και την μετέπειτα διαχείρισή τους. Στα παιχνίδια μπορούν να συμμετέχουν όλα τα μέλη της οικογένειας αλλά απευθύνονται και σε παιδαγωγούς σαν πρόταση για την πραγματοποίησή τους στην σχολική αίθουσα.

 

* Γράφει η η Ελένη Τύμπα, Επίκουρη καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

 

Σχήματα με συναισθήματα εικαστικά

Σε κανσόν κάθε παιδί κόβει ένα τρίγωνο, ένα τετράγωνο, έναν κύκλο και ένα ορθογώνιο και τους δίνει συναισθήματα (χαρά λύπη, θυμό, φόβο). Τα σχήματα αυτά είναι σημείο αναφοράς για όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού.

 

 

Δείχνω τι αισθάνομαι

Τα παιδιά κρατούν και τα τέσσερα σχήματα που σχεδίασαν στα χέρια τους και κάθε φορά που ακούν στην αφήγηση της παρακάτω ιστορίας ένα συναίσθημα υψώνουν το αντίστοιχο σχήμα.

Παραλλαγή χωρίζουμε την ομάδα σε σχήματα και συναισθήματα και όποιος ακούει το σχήμα ή το συναίσθημά του σηκώνεται όρθιος ή σηκώνει το χέρι ψηλά.

 

Οι τέσσερις Σχηματοφίλοι

 

Τα σχήματα σαν τέσσερις καλοί φίλοι βγαίνουν μια βόλτα στην αγορά. Κάνουν μια στάση στο ζαχαροπλαστείο. Εκεί μαθαίνουν για τα καινούρια μπισκότα πτιμπερ που είναι φτιαγμένα από αλεύρι ολικής άλεσης και έχουν λιγότερη ζάχαρη. Το χαρούμενο τετράγωνο έγινε ακόμη πιο χαρούμενο γιατί θα κερνάει τους φίλους του υγιεινά μπισκότα στο σχήμα του. Τα υπόλοιπα σχήματα προβληματίζονται και αναρωτιούνται αν υπάρχουν γλυκά που να έχουν και το δικό τους σχήμα. Ο κύκλος πριν ακόμα το καλοσκεφτεί βάζει τα κλάματα. Όχι μόνο δε σκέφτεται υγιεινό γλυκό αλλά δεν μπορεί να σκεφτεί καν ότι υπάρχει κάποιο κυκλικό γλυκό. Ως συνήθως τον πιάνει το παράπονο και βάζει τα κλάματα. Ο πάντα χαρούμενος τετράγωνος τον παρηγορεί και αρχίζει να αναφέρει διάφορα κυκλικά γλυκά π.χ. ντόνατς , τούρτες , κουραμπιέδες . (πείτε και εσείς κι άλλα) και επειδή ο κύκλος δεν είναι από τη φύση του πάντα κατσούφης ένα πλατύ χαμόγελο ζωγραφίζεται στο πρόσωπό του. Αρχίζει όμως η γκρίνια του τριγώνου που θυμώνει εύκολα: άντε τώρα να βρεις τρίγωνα γλυκά! Ο τρίγωνος θυμώνει όλο και περισσότερο και από τη γκρίνια του σκαλώνει παντού. Λίγο έλειψε να πιαστεί στα χέρια με τους ζαχαροπλάστες γιατί δε φτιάχνουν τρίγωνα γλυκά. Ο πρώτος ζαχαροπλάστης βγήκε χαμογελαστός από το εργαστήρι κρατώντας μια πιατέλα τρίγωνα Πανοράματος. Αυτό ήταν, έφυγε μεμιάς ο θυμός του τριγώνου και χαμογέλασαν ακόμη και οι γωνίες του. Γέλια και χαρές από όλα τα σχήματα μόνον όμως ο ορθογώνιος κρυμμένος πίσω από όλους τους υπόλοιπους δείχνει τρομαγμένος. Τι τον φοβίζει λοιπόν;  Ενώ ξέρει ότι όλες οι σοκολάτες είναι ορθογώνιες, όλοι σπάνε από ένα κομματάκι και χαλάει το σχήμα τους. Τι να παρουσιάσει λοιπόν; Ο χαρούμενος τετράγωνος του δείχνει ένα ορθογώνιο κέικ που ακόμη και αν φάει κάποιος δυο φέτες μένει πάντα ορθογώνιο. Του υπενθυμίζει επίσης ότι τα μπισκότα Μιράντα είναι τα αγαπημένα όλων των παιδιών. Έτσι και ο ορθογώνιος γίνεται χαρούμενος και γελαστός και όλα τα σχήματα παρέα ξεκαρδίζονται στα γέλια.

 

 

Η μαγική ομπρέλα

Κάθε παιδί – σχήμα κρατά μια ομπρέλα. Καλούμε ένα ένα τα σχήματα με την ομπρέλα ανοιχτή ή κλειστή να μας παρουσιάσει ένα συναίσθημα:

Περπατάμε σφυρίζοντας στριφογυρίζοντας την κλειστή ομπρέλα για να δείξουμε χαρά.

Περπατάμε σκυφτά κάτω από την ανοιχτή ομπρέλα για να δείξουμε φόβο.

Με κλειστή ομπρέλα που την χρησιμοποιούμε σα σπαθί δείχνουμε το θυμό.

Κουλουριαζόμαστε κάτω από την ανοιχτή ομπρέλα και κλαίμε για να δείξουμε τη λύπη.

 

Ο θυμός του δράκου

Τα παιδιά σχηματίζουν τρένο. Ο πρώτος είναι η κεφαλή του δράκου και ο τελευταίος είναι η ουρά του. Ο δράκος είναι θυμωμένος και φωνάζει δυνατά(ας φανταστούμε ότι βγάζει και φωτιές από το στόμα του). Από το θυμό του προσπαθεί να φάει την ουρά του. Μόλις τα καταφέρει το παιδί-ουρά φεύγει από τη σειρά μέχρι που στο τέλος ο δράκος μένει μόνος του όπως μένουν όλοι οι θυμωμένοι άνθρωποι.

 

Κάτι τύποι σκοτεινοί με τρομάζουνε πολύ

Δίνουμε στα παιδιά υλικά μεταμφίεσης και ζητάμε από μια ομάδα τεσσάρων παιδιών να μεταμφιεστούν σε κάτι που προκαλεί φόβο. Μόλις οι φοβεροί τύποι εμφανιστούν στην τάξη όλα τα υπόλοιπα παιδιά τρέχουν φοβισμένα και κρύβονται.  Με την αλλαγή της μουσικής οι σκοτεινοί τύποι αρχίζουν να ξεντύνονται και τα κρυμμένα παιδιά βγαίνουν από τις κρυψώνες τους καταλαβαίνοντας ότι ο φόβος φεύγει όταν τον αντιμετωπίζεις.